رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۲ سال با پتروشیمی‌ها بازی شده است، افزود: این ٤ پتروشیمی در جای خود باید اجرایی شوند.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰ 12 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمدجواد عسکری سه‌شنبه ۲۱ تیر در یک کنفرانس خبری بیان کرد: نامگذاری شعار سال مبنی بر "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" دقیقا مرتبط با حوزه کشاورزی است.

او با تصریح بر این نکته که امنیت غذایی جزو اولویت‌های ماست و تولید باید در حد استانداردهای جهانی باشد، افزود: بخش کشاورزی باید به سمت دانش بنیان پیش رود که تنها ٤ درصد رشد بیشتر در این باره نداشته‌ایم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه درون زا از جمله ظرفیت‌های بخش کشاورزی است، گفت: این بخش حدود ٤ میلیون بهره بردار دارد بدین معنا که ٤ میلیون خانوار در این بخش مشغول به کار هستند.

عسکری همچنین با بیان اینکه بخش کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی اقتصاد کشور است و ٢٥ درصد به اقتصاد ملی کمک می‌کند، عنوان کرد: بخش کشاورزی از حوزه‌هایی است که ٤٥ درصد جمعیت را در خود جای می‌دهد.

او تصریح کرد: باید در راستای اشتغال بیشتر در این حوزه تلاش شود و هم در حوزه دانش بنیان باید عقب ماندگی را جبران کنیم.

عسکری افزود: اشتغال بخش کشاورزی از سر زمین تا سفره مردم یک اشتغال پیوسته است که تاثیرگذاری بسیار خوبی دارد.به عنوان مثال؛ ٥٠٠ میلیون نفر جمعیت پیرامون کشور، علاقمند به محصولات کشاورزی ما هستند لذا با تولید خوب و با کیفیت در بخش کشاورزی، ضمن ارز آوری مطلوب، دیگر نیازی هم به تولید نفت نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب مجلس شورای اسلامی به صنایع تبدیلی و تکمیلی هم اشاره و بیان کرد: دنیا به جد به این سمت پیش رفته و ما هم می‌توانیم در این حوزه ارز اوری خوبی با صادرات محصولات با کیفیت داشته باشیم و در اشتغال به یک نقطه مطلوبی برسیم.

عسکری ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی مجلس موضوع چگونگی توسعه کشاورزی به بحث و بررسی گذاشته شد و پس از شش ماه تمام مشکلات این بخش و قوانین مندرس احصاء و نهایتا نقشه راه قانون امنیت غذایی تدوین شد؛ نقشه‌ای که تمام جوانب و راهکار در آن دیده شده است.

به گفته او؛ طرح مصوب شده و با تایید شورای نگهبان، طرح امنیت غذایی به زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی همچنین یکی از مباحث دیگر که در کمیسیون متبوع اجرایی شده را راه‌اندازی شورای قیمت گذاری اعلام کرد و گفت: قبلا شورای اقتصاد این مهم را در بخش کشاورزی به عهده داشت و تصمیماتی اتخاذ می‌شد که تناسبی با مطالبات کشاورزان همخوانی نداشت.این شورا که شش عضو دارد، متشکل از تشکل‌های بخش کشاورزی، تولید کنندگان پیشرو و خبرگان این بخش است.

عسکری تصریح کرد: روند صادرات محصولات کشاورزی نیز تبدیل به یک قانون شده و هیچ منعی برای صادرات به شرط رعایت نکات فنی وجود ندارد.این مهم موجب می‌شود تا محصولات با نگاه اورگانیک نیز تولید شوند.

او به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و اعمال معافیت‌های مالیاتی به عنوان یکی دیگر از مباحث دنبال شده در کمیسیون کشاورزی مجلس هم اشاره خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های پیشروی جوامع بشری بحث تولید غذاست و بنابراین اعمال مشوق‌ها و وام‌هایی با بهره کم و بلاعوض پیش بینی شده است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت به امهال وام‌ها هم اشاره و با بیان کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های پر ریسک کشور است و در بحث یارانه‌های دولتی و در قالب قانون فضای مناسب، باید کشاورز هم دیده شود.

عسکری همچنین به چرایی موضوع برگشت فلفل ایران از روسیه هم اشاره و بیان کرد: رئیس فدرال حمایت از مصرف کنندگان روسیه ٢٠ شهریورماه سال گذشته به وزارت امور خارجه اعلام کرده بود که ٤ نوع سم در محصولات شما ناشناخته است و آن را معرفی کنید.این مهم توسط حوزه نباتات وزارت جهاد کشاورزی بی پاسخ ماند و آنها هم در یک مقطع زمانی پذیرش محصولات کشاورزی را قطع کردند.

او تصریح کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی در قالب یک نقشه راه شفاف و روشن و با نگاه به آینده حرکت نکرده‌ایم و موجب شده تا بازارها را از دست بدهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد که در بحث برگشت محصولات کشاورزی بعضی دستگاهها را به سازمان بازرسی و دستگاه قوه قضاییه معرفی کرده‌ایم.

عسکری در بخش دیگری از سخنان خود به آفت پروانه سفید برگ خوار بلوط و درگیری بخشی از شهرستان‌های فارس با این آفت هم اشاره و بیان کرد: سفری به استان کهگیلویه داشتیم که موطن اصلی درختان بلوط است. متاسفانه به دلیل خشکسالی و بی دقتی دستگاه‌های متولی ۲۶ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد مورد هجمه این آفت قرار گرفته و آسیب دیده است و در راستای مقابله با این آفت اقداماتی انجام شد.

او نماینده مردم داراب و زرین دشت ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده ١٥ میلیارد برای این موضوع از وزارت نفت گرفتیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت با بیان اینکه البته خشکسالی بر اپیدمی شدن این موضوع افزوده است، عنوان کرد: زندگی عشایر و افراد در این نقاط، درگیر این موضوع شده است.

عسکری با تاکید بر اینکه باید هر چه سریعتر این آفت کنترل شود، گفت: کارشناسان کشاورزی اعلام کردند که با بارش باران، درختان قابل برگشت هستند.

او یکی دیگر از راه‌های مبارزه علاوه بر استفاده از پهباد را مبارزه بیولوژیک عنوان کرد و گفت: در این راستا پیشنهاد راه‌اندازی مرکز تحقیقات بلوط ارائه شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین به قابلیت‌های بخش کشاورزی در فارس اشاره و بیان کرد: این استان، یک استان چند اقلیم است.سه اقلیم متفاوت و متنوع داریم که در حوزه تولید منحصر به فرد است به شرط آنکه به خوبی از آن استفاده شود.

عسکری؛ خاک حاصلخیز را از دیگر ظرفیت‌های استان فارس ذکر و خاطرنشان کرد: بیشترین خاک کلاس یک را داریم که خود یک ظرفیت و قابلیت بالا محسوب می‌شود.

او ادامه داد: در حوزه آب نیز از ابتدای انقلاب بدون برنامه ریزی با کشت محصولات با آب بری بالا مواجه شدیم.بالغ بر ۸۰ دشت حاصلحیز از بحران عبور کردند که مهم ترین آن فرونشست است که فارس در صدر این قضایا قرار دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با بیان اینکه باید به سمت کشت محصولات با اب بر کم پیش رویم، تصریح کرد: فارس نسبت به استان‌های همجوار در کشت گلخانه عقب است.

عسکری با بیان اینکه آمارهای اعلامی در این بخش با آنچه که انجام شده مغایرت دارد، گفت: استان یزد ۲ هزار هکتار کشت گلخانه دارد اما فارس علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بیشتر، اما در این زمینه عقب مانده است.

او به حوزه تولیدات هم اشاره و بیان کرد: جایگاه فارس در در حوزه مرکبات، انجیر، پسته، زعفران و خرما با نگاه ارگانیک یک جایگاه ارزشمند است اما با بی توجهی از این فرصت هم استفاده نشده است.به عنوان نمونه؛ نزدیکی به کشورهای خلیج فارس ظرفیت خوبی بوده که استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: برای بخش کشاورزی فارس نقشه راه و ۴ ماموریت تهیه و ترسیم شده است که مسیر برای تولید تسهیل شود. در این راستا چند ماموریت نیز برای فرمانداران شامل تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری، حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی و حذف بروکراسی‌های اداری پیش بینی شده است.

عسکری به استفاده از اعتبارات مربوط به بانک‌ها هم اشاره و بیان کرد: فارس برای پرداخت تسهیلات بانکی در بهش کشاورزی ضعیف عمل کرده و هیچ بانکی به جز کشاورزی، به تکلیف خود عمل نکرده که این امر مصداق ترک فعل هم محسوب می‌شود.

او با تصریح مجدد بر این نکته که بانک‌ها در فارس همکاری نکرده‌اند، گفت: از روند کاری بانک‌ها در بخش کشاورزی راضی نیستیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس همچنین به موضوع احداث ٤ پتروشیمی در فارس هم اشاره و با بیان اینکه ١٢ سال پیش اجرای پتروشیمی‌ها کلید زده شد اما تعیین تکلیف نشد، گفت: از مسئولان قبلی گلایه داریم؛ هر روز بهانه‌ای را مطرح می‌کردند از جمله آب بر بودن پتروشیمی و اکنون استارت انتقال آب برای مصرف صنعت، شرب و کشاورزی از خلیج فارس زده شده است.

عسکری با بیان اینکه پدافند غیرعامل را از دیگر موضوعاتی مطرح کردند که موجب شد تاکنون موضوع احداث پتروشیمی‌ها به نتیجه نرسد، گفت: مگر قرار است همه پتروشیمی‌ها در جوارخ لیج فارس شکل بگیرند؟ نگاه ما به آینده است و جانمایی این ٤ پتروشیمی منطقی و کارشناسی بوده است.

او با بیان اینکه ۱۲ سال با پتروشیمی‌ها بازی شده است، افزود: این ٤ پتروشیمی در جای خود باید اجرایی شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: پتروشیمی داراب نیز باید در محل خود و در راستای زیرساخت‌های انجام شده باید اجرایی شود.قرارگاه خاتم پای کار آمده و دولت ملکف است که در راستای محرورمیت زدایی این مهم را به سرانجام برساند.

عسکری همچنین به تنش آبی در برخی نقاط شهری و روستایی فارس اشاره و با بیان اینکه سفره‌های زیرزمینی ما تهی از آب شده در حالی که باید آبی که استحصال می‌شود را مدیریت کرد، گفت: از این بایت یک آسیب جدی متوجه ما خواهد بود.

او عنوان کرد: در بخش کشاورزی باید به سمت مدیریت آب و محصولات کم اب بر و اصلاح الگوی کشت پیش برویم که تاکنون اراده‌ای برای انجام آن نبوده است و دولت را مکلف به این مهم کرده‌ایم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت تصریح کرد: اگر اصلاح انجام شود، میزان مصرف داخلی و صادرات خارجی مشخص و بخش تناوب در کشاورزی هم رعایت می‌شود.

عسکری اضافه کرد: در بخش چاههای کشاورزی هم فوق العاده بی دقتی کرده‌ایم.

او تاکید کرد: در استان فارس به دلیل خشکسالی باید اصلاح الگوی کشت، افزایش سطح کشت گلخانه‌ها و بستر سازی برای صادرات محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

عسکری با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفت: به عنوان رئیس کمیسیون در سیستان به مسئله بیش از یک هزار صیاد که بلاتکلیف بوده اند، ورود کردم.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی افزود: دشت سیستان ۴۶ هزار هکتار دارای مشکل بوده است، مشکلات آن را حل کردیم و هم شهرستان، هم استانی و هم ملی فکر می‌کنیم و پنج شنبه و جمعه آینده به سیستان برای رفع مشکلات آب سفر می‌کنم، چرا که برخی روستاهای این استان، در حال تخلیه است.

او با اشاره به اینکه با پارلمان‌های سایر کشورها ارتباط برقرار می‌کنیم، اضافه کرد: وزارت امور خارجه هم مکلف شده است برای دیپلماسی اقتصادی پارلمانی هم اجرایی کند و نگاه ما اینست که این دیپلماسی اقتصادی به بخش کشاورزی کمک کند.

عسکری گفت: در سال ۵۱ بین ایران و افغانستان برای حق آبه «هیرمند» قرارداد امضا می‌شود، کشور افغانستان بعد از انقلاب تاکنون درگیر کشمکش است و آنان سد «کمال خان» را احداث کردند که به سوی فلات مرکزی افغانستان هدایت می‌کند و پس از اطلاع نطق کردم و با گروه طالبان وارد مذاکره شدیم، نگاه کمسیون اینست که بر اساس معاهده سال ۵۱ حق آبه «هیرمند» را بدهند.

او با اشاره به اینکه در بحث سدهای ترکیه، ۶ و نیم میلیون هکتار اراضی در عراق، سوریه و ایران دچار مشکل می شود، تاکید کرد: سدهایی که ترکیه زده است مربوط به دهه های گذشته است و در این مدت دستگاه دیپلماسی ما چکار کرده است، هر اتفاقی که پیرامون ایران روی می دهد، رژیم صهیونیستی در آن دخیل بوده است اما این موضوع نفی کننده آن نمی‌شود که ما در دستگاه دیپلماسی برای واکنش به سدهای ترکیه کوتاهی کردیم و حیات و ممات دنیا امروز در گرو آب است.

عسکری گفت: امروز جمهوری اسلامی در منطقه حرف اول را می‌زند این حرف دوست و دشمن بوده و ظرفیت‌های ایران در حوزه بین‌المللی یک ظرفیت عظیم است و با نگاه انقلابی و رویکرد می توان موضوع کشاورزی را به جایگاه مطلوب رساند و بعد از آن می‌توان شیر نفت را بست، اما بخش کشاورزی چالش‌های خاصی دارد.

او در پایان گفت: هر کس در راستای منافع ملی کشور کوتاهی کند، خیانت کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار